Skriva dikter
I skrivuppgiften till temat Kompisar i Språkskrinet åk 4 får eleverna träna på att skriva dikter. De får lära sig hur en dikt skiljer sig från berättande text (prosa): Diktens text är ofta skriven med korta rader, den kan vara med eller utan rim. Läs gärna dikter först. Använd biblioteket och internet.
Låt eleverna skriva stödord som passar till dikten de ska skriva.
- Vem?
- Var?
- När?
- Vad?
- Hur?
- Varför?
Därefter skriver de sin dikt och kan läsa upp den för en kamrat. Ni kan också göra klassens diktsamling, skriva ut och rita bilder till, eller arbeta med diktsamlingen digitalt.
Exempel på dikt som rimmar på temat kompisar:
En kompis vill alla ha,
helst en som är bra!
Min kompis är rolig och snäll,
vi chattar varje kväll.
Språkskrinet Drake grundbok åk 5 – tema Moas dilemma:
- Läsning:
- text och läsförståelse.
- Språklära:
- mer om substantiv, verb och adjektiv.
- Ordkunskap:
- ord om känslor.
- Skrivning:
- informerande text
- tänk och planera.
I skrivuppgiften får eleverna skriva en text som kan passa i en broschyr eller på en webbsida med information eller reklam för till exempel en plats eller en vara. Texten ska informera på ett lockande sätt – skapa uppmärksamhet.
Uppmana eleverna att planera inför skrivandet:
- Ha en rubrik med en uppmaning.
- Använd beskrivande, positiva ord.
- Använd ett personligt tilltal (du…).
- Erbjud läsaren något extra.
- Använd färger och bilder för att förstärka budskapet.
Eleverna kan samla broschyrer eller utskrifter från webbsidor från olika ställen, till exempel affär, turistbyrå, förening, djurpark, hotell. De kan ge två exempel på broschyrer eller sidor som de fastnade för och beskriva varför.
Språkskrinet bläckfisk grundbok åk 6 – tema Författarbesök:
- Läsning:
- text och läsförståelse.
- Språklära:
- interjektioner.
- Ordkunskap:
- ord om böcker.
- Språkbruk:
- författarporträtt Sverige.
- Skrivning:
- limerick
- tänk och planera.
En limerick är en kort skämtdikt på fem rader, uppkallad efter staden Limerick på Irland.
En limerick rimmar enligt följande schema:
- I första raden finns huvudpersonen och ofta någon egenskap personen har.
Raden avslutas med ett ortsnamn. - Rad ett, två och fem är längst, rad tre och fyra kortare.
- Sista raden ska ha en rolig slutknorr.
Läs gärna limerickar tillsammans innan eleverna börjar skriva egna. Exempel:
Ett bagarbarn från Sveg,
försvann i föräldrarnas deg.
De letade så,
var är du, hallå!
Här är jag, sa en limpa och neg.
Eleverna kan planera skrivandet av sin limerick genom att först skriva stödord:
- person och egenskap
- ortsnamn + två rim
- rim för rad tre och fyra
- slutknorr.