Bornholmsmodellen
Språklekar efter Bornholmsmodellen – en väg till skriftspråket kom år 1994 efter en översättning till svenska från det danska materialet, som ingick i den vetenskapliga studien Bornholmsprojektet. Modellen har sedan dess stimulerat barns språkliga utveckling och använts för att göra eleverna läsberedda. Bornholmsmodellen har en struktur med fokus på språklekgrupper. En bild på ett hus med många balkonger illustrerar modellens uppbyggnad. Även vi vill uppmana och inspirera till språkutveckling hos eleverna och vara en del i att utveckla deras läsförståelse, bland annat med vår serie Läsresan. Läromedlet innehåller språklekar inspirerade av just Bornholmsmodellen. Välkommen till Majema!
I studien Bornholmsprojektet fick alla 6-åringar på Bornholm 15–20 minuters dagliga språklekar under ett läsår. En kontrollgrupp av 6-åringar på Jylland och Fyn deltog också i projektet. Denna grupp tog inte del av programmet med språklekar. Barnen hade testats inför projektets start. Där fann man att det fanns 25 barn i varje grupp som hade låga poäng på uppgifter som mätte fonologisk medvetenhet och bokstavskännedom.
Resultaten i experimentgruppen med språklekar var mycket positiva. De barn som ansågs ligga i riskzonen för att senare utveckla dyslexi, var de stora vinnarna. De hade ökat sin fonologiska medvetenhet markant.
Läsresan
I Läsresans läsebok får dina elever möta en mångfald av texter, var och en med sin författare och illustratör och sina specifika drag.
Vad är Bornholmsmodellen?
Bornholmsmodellen är ett undervisningsmaterial med språklekar som ska göra eleverna läsberedda. Materialet har utvecklats under lång tid.
Resultaten från Bornholmsprojektet redovisade vissa speciella framgångsfaktorer:
- Språklekar 15–20 minuter dagligen.
- Alla barn i gruppen deltog.
- En grupp omfattade 10–12 elever.
- Svårighetsgraden ökade över tid.
- I årskurs 1 repeterades delar av programmet under en 8-veckorsperiod.
Slutsatsen man drog var att det går att träna upp fonologisk medvetenhet, språkljudens funktion. Att man genom ett strukturerat program, över lång tid, med språklekar kan göra eleverna läsberedda och på så sätt ge dem en bättre lässtart.
Bornholmsmodellen – planering, material och bildkort
Språklekar efter Bornholmsmodellen – en väg till skriftspråket är ett material med målet att utveckla elevernas fonologiska medvetenhet och göra dem läsberedda. Bornholmsmodellens grundpaket har dessa komponenter: bok, bildkort, bokstäver och ordkort.
Bornholmsmodellen förskoleklass – språklekar i förskoleklass
Vårt material Läsresan FK är liksom Bornholmsmodellens material anpassat för elever i förskoleklass. I Läsresan för förskoleklass arbetar du gemensamt med eleverna med läsning och skrivning. Eleverna tränar på att koppla bokstav till ljud och ökar den fonologiska medvetenheten som är vägen till att knäcka läskoden. I arbetet med Läsresan FK ingår även språklekar inspirerade av Bornholmsmodellen. Läseboken innehåller 12 kapitel med olika texttyper och genrer, här presenteras också veckans bokstav. Varje kapitel följer samma struktur:
- Läsförståelse
- Bokstav och språkljud
- Namn/ordbilder.
I Läsresan FK läsebok upptäcker och läser ni texterna tillsammans, du och dina elever. Det ger en gemensam läsupplevelse med många tillfällen till samtal. I varje kapitel finns förslag på språklekar. Exempelvis på sidan 15 får eleverna spåra och ljuda bokstaven m. De ska hitta orden som börjar med ljudet m. Språkleken är att rimma så långt de kan.
I Läsresan FK arbetsbok arbetar eleverna med läsförståelse, bokstav och ljud samt ordbilder, allt kopplat till läsningen och språklekarna i läseboken. Exempelvis finns en sida med ordflätor på sidan 58 i arbetsboken. Eleverna ska med hjälp av bilderna komma på ordet och skriva det i rutorna som kommer efter bilden. Två ord, från två bilder, bildar tillsammans en ordfläta.
I Läsresan FK lärarhandledning beskrivs vilka övningar som kan inleda lektioner, samt hur eleverna arbetar vidare. Du som lärare får konkreta förslag på hur du går igenom kapitlet gemensamt med eleverna, vilka samtalsfrågor som passar och hur eleverna kan arbeta med bokstav och ljud, ordbilder och språklekar. Allt finns som kopieringsunderlag. Exempelvis på sidan 159 finns ett kopieringsunderlag där språkleken går ut på att kryssa för rätt bilder med hjälp av ledtrådar.
Lycka till med språklekar!
Vi hoppas att du här har fått inblick i vad Bornholmsmodellen är, hur man kan arbeta med språklekar enligt modellen och att språklekar är en viktig del för att göra eleverna i förskoleklass läsberedda. För mer material och inspiration baserat på denna modell, besök vår hemsida. Väl mött hos oss på Majema!
Vill du få fortbildning och inspiration, ta del av få konkreta tips och övningar som du kan testa i klassrummet redan nästa dag eller fördjupa dig i något av våra läromedel? Läs mer om och anmäl dig till våra kostnadsfria webbinarier.