Större än mindre än

I matematiken använder vi en mängd olika symboler med specifik betydelse, till exempel tecknen för de olika räknesätten och likhetstecknet. En del av matematikundervisningen handlar om likheter och olikheter, att jämföra tal och uttryck och att förstå talens relationer till varandra. För att förstå talens relationer behöver man ha god taluppfattning och förstå de symboler som används. När eleverna arbetar med att jämföra tal får de träna på att använda och analysera matematiska begrepp och utveckla förmågan att samtala och argumentera för beräkningar och slutsatser. Här kommer vi att titta närmre på symbolerna för större än och mindre än. Välkommen till  Majema!

För att lägga en bra grund för elevernas förståelse av begreppen ”större än” och ”mindre än” när de jämför tal, kan det vara bra att först arbeta praktiskt med föremål. Då handlar det om ”fler” och ”färre”. En hög med 5 klossar har fler, än en hög med 3 klossar. Högen med 5 klossar visar talet 5. Använd sifferkort eller skriv talet vid högen. 
Talet 5 är större än talet 3. Visa även på tallinjen. Det tal som står till höger av de två talen är det största talet. Detta är bra att nöta in med positiva heltal, när man sedan kommer till decimaltal och negativa tal blir det svårare att storleksordna tal. Var noga med att kalla talen för tal och inte siffror, även om de är ensiffriga. 

Att större än och mindre än inte hänger ihop med hur stora siffrorna är kan illustreras genom att man skriver en jättestor 3:a på tavlan och en pytteliten 7:a. Vilket tal är störst?
Här tränas också förståelse för att siffror inte är detsamma som talens värde.

Observera att begreppen större än och mindre än i matematiken används för att beskriva värdet av talen, inte storleken på det som talen står för. Ett exempel är ”5 myror är fler än 4 elefanter”. Talet 5 är större än talet 4, även om 4 står för elefanter.


Mitt i Prick

Mitt i prick är ett heltäckande basläromedel i matematik där eleverna får möta matematikens värld och dess olika begrepp på ett genomtänkt och utvecklande sätt redan i förskoleklass.

Läs mer om Mitt i prick

Symbolerna > och <

Symbolerna vi använder för att jämföra tal är = (lika med), > (större än) och < (mindre än). Vi har även symbolerna   (inte lika med), (större än eller lika med) och (mindre än eller lika med).
Många kan ha svårt att skilja på tecknen > och <, vilket är vilket nu igen? Man kan tänka att man säger det som är åt vänster först, om öppningen är åt vänster (öppningen är ju störst), så är tecknet > större än. Det tal som står vid den öppningen ska vara det största talet:
7 > 3. Alltså: öppningen mot det största talet.


Träna på större än och mindre än

Träna praktiskt med eleverna för att skapa förståelse för begreppen fler, färre, lika många, dubbelt, hälften osv. Träna också på att siffror och bokstäver kan vara symboler för olika saker. Dela till exempel in eleverna i grupper. En grupp har 5 elever och en grupp har 3 elever. Kalla den första gruppen för A (eller röda gruppen) och den andra för B (eller blå gruppen). 

Olikheten 5 > 3 kan illustreras 
☺☺☺☺☺ > ☺☺☺ eller 
☺☺☺ < ☺☺☺☺☺
A > B

I Mitt i Prick 1A grundbok får eleverna träna på större än och mindre än, på sidan 23 finns tydliga exempel och därefter får eleverna öva på det de lärt sig.


Mitt i Prick 1A grundbok Ladda ner

Träna vidare!

Att få eleverna att förstå och använda olika matematiska symboler kan vara både roligt och utmanande. Här har du fått en kort genomgång av tecknen för större än och mindre än och hur de används. Gå gärna igenom och repetera flera gånger med eleverna och låt dem hitta på egna exempel. Sedan kan eleverna få öva vidare i vår mattebok Mitt i Prick 1A grundbok och på elevwebben, och du som lärare får vägledning i tillhörande lärarhandledning och på lärarwebben. Väl mött hos oss på Majema!

Webbinarier

Vill du få fortbildning och inspiration, ta del av få konkreta tips och övningar som du kan testa i klassrummet redan nästa dag eller fördjupa dig i något av våra läromedel? Läs mer om och anmäl dig till våra kostnadsfria webbinarier.

Läs mer om webbinarier