Gruppstärkande övningar skolan – lågstadiet
Ett av de viktigaste uppdragen som lärare är att få eleverna att må bra, trivas och känna sig trygga. I vår bok Lärarpraktikan Hej kompis har vi samlat övningar och kopieringsunderlag för årskurs 1–3 som är bra att använda för det gruppstärkande arbetet. Avsätt till exempel ett pass i veckan som du kallar Vänskap och arbeta utifrån bokens övningar.
Här är två exempel ur boken:
Bollen i ringen berättar, sidan 4
Mål:
Lära känna varandra.
Övningen:
Barnen sitter i ring på golvet.
En mjuk boll skickas runt.
Den som håller i bollen får prata och berätta, de andra lyssnar.
Det finns kopieringsunderlag som uppföljning.
Ledartips:
- Börja med dig själv.
- Använd meningar som:
”Jag heter… och jag tycker om att…”
”Jag heter… och min älsklingssång är…” - Ge eleverna tid att tänka över sina meningar innan ni börjar så att de sedan kan fokusera på att lyssna.
- För att hjälpa eleverna att lyssna kan man när bollen har gått ett varv repetera till exempel allas älsklingssång.
- Använd olika antal meningar beroende på hur stor gruppen är.
Min kvart, sidan 5
Mål:
Lära känna nya sidor hos varandra.
Öva att tala inför grupp och att lyssna.
Övningen:
Varje elev får en kvart till sitt förfogande.
De väljer själva vad de vill berätta om och visa, något som är viktigt för dem (samling av pärlplattor, en fin sten, en souvenir).
Här finns det tillhörande kopieringsunderlag som förberedelse och utvärdering.
Ledartips:
- Börja med att själv visa och berätta om ett föremål för att visa hur övningen går till.
- Gå igenom vad som förväntas av dem som lyssnar: de ska titta på den som pratar och vara tysta, de ska vara den publik som de själva vill ha när det är deras tur.
- Uppmuntra till intresserade frågor, det är välkommet.