Automatisera multiplikationstabellen
När eleverna förstått begreppet multiplikation kan de så småningom börja träna på att automatisera multiplikationstabellerna. Automatisering betyder att man snabbt hittar svaret på något eller gör något nästan utan att behöva ”tänka”, som när man lärt sig cykla. När vi väl automatiserat något tar det minimalt med plats i vårt arbetsminne. Och kapaciteten i arbetsminnet, eller korttidsminnet, är något vi verkligen behöver när vi jobbar med matte.
Att träna automatisering av multiplikationstabellerna kan göras på olika sätt. Man kan låta eleverna ha en utskrift av tabellerna tillgänglig när de räknar. På så sätt kan tabellerna ”fastna” ungefär som vid stavning av ord när man läser mycket. Det är också bra att vid övergången mellan laborativt material, ramsräkning och automatisering träna på olika strategier. Att bara memorera tabeller utan förståelse kan vara förrädiskt då eleverna sällan kan komma ihåg exakt alla svar i alla tabeller. Man behöver då ha strategier för att räkna ut svaren på annat sätt än som upprepad addition, till exempel att 9 x 4 = 10 x 4 – 4, eller att 6 x 4 är dubbelt så mycket som 3 x 4. Att ta tid på eleverna när de tränar på multiplikationstabellen är inte alltid en bra idé då stress ofta försvårar inlärning genom att arbetsminnet påverkas negativt.
Multiplikationstabellen utskrift
På baksidan av Mitt i Prick 3A grundbok (sidan 152) finns multiplikationstabellen för talen 1 – 10.
Uppställning multiplikation
Vid multiplikation med uppställning skrivs den största faktorn överst och den mindre under i högerkant. Sedan börjar man multiplicera med entalet först, därefter tiotalet osv. Resultatet, produkten, skrivs under strecket som dras under faktorerna.
Exempel 2 x 213:
213 | 213 | 213 |
· 2
| · 2
| · 2
|
6 | 26 | 426 |
I Mitt i Prick 4A grundbok på sidan 65 utvecklas uppställning av multiplikation genom att det blir minnessiffra. Än mer avancerat blir det i Mitt i Prick 5A grundbok där eleverna får ta sig an uppställning med flersiffriga tal och flera minnessiffror.
På sidan 12 i Mitt I Prick 5B grundbok får eleverna öva på uppställning med decimaltal. De får lära sig att det ska vara lika många decimaler i produkten som i båda faktorerna tillsammans.