Uttal på engelska

Språk är vårt främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Att kunna språk ger nya perspektiv, ökade möjligheter och förståelse. Engelska språket finns omkring oss hela tiden och används inom spritt skilda områden. Kunskaper i engelska och engelskt uttal ger därför eleven ökade möjligheter inte bara i skolans värld utan även i sociala och kulturella sammanhang. Uttal på engelska kräver övning, här får du som lärare konkreta tips, övningar och spel för att träna engelska uttal med dina elever. Välkommen till Majema!

Ett bra uttal på engelska är viktigt för att göra sig förstådd och för att den som lyssnar ska kunna fokusera på innehållet i det man säger istället för hur man pratar. Det kan lätt bli missförstånd om uttalet inte är rätt. Det finns många exempel där uttalet skapat missförstånd, som skillnaden i uttal av ordet doctor och daughter, eller three och free.

Learn English

Learn English är ett basläromedel i engelska för åk 1–6. I läromedlet utgår undervisningen till stor del från skönlitterära texter med äkta och autentisk engelska, vilket berikar elevernas lärande av det engelska språket.

Läs mer om Learn English

Tips på övningar i uttal på engelska

Här får du som lärare en grund till vad som kan vara bra att tänka på om uttal på engelska, men även några övningar och spel. Att våga prata ett nytt språk kräver mod men också inspirerande situationer. 

Betoning

Betoning avser den stavelse i ordet som understryks tydligast. Vissa språk, som spanskan, använder accenter i en del ord för att klargöra betoningen, men något sådant erbjuder inte engelska språket. Ofta har engelska ord en starkare betoning i början av orden, jämfört med svenskan som har en jämnare betoning mellan stavelserna. Men betoningen i engelska ord kan också ligga på sista stavelsen. Betoningen är väldigt viktig då den kan ändra hela betydelsen av ett ord. 

Ett bra exempel är det engelska ordet contest. Ordet delas in i två stavelser: con-test.
Med betoning på första stavelsen contest betyder ordet ”en tävling” och är ett substantiv.
Med betoning på andra stavelsen contest betyder ordet ”att motsätta sig” och är ett verb.

Ett annat exempel är det engelska ordet present. Ordet delas in i två stavelser: pre-sent.
Med betoning på första stavelsen present betyder ordet ”en gåva” och är ett substantiv.
Med betoning på andra stavelsen present betyder ordet ”att introducera” och är ett verb.


Intonation

Intonation handlar om att höja och sänka rösten. Det görs för ordets olika stavelser beroende på ordets betydelse. Intonation görs också olika för olika slags meningar genom att man går ner eller upp med rösten i slutet av en mening. Fallande intonation används i påståenden och ofta i frågor som börjar med vissa frågeord som what, where och when. Exempel:

  • It is Monday today.
  • Where is the book?

Stigande intonation används i frågor som kan besvaras med yes eller no. Exempel:

  • Are you thirsty?
  • Is that the new doctor?

Det är viktigt att prata med känsla och att betona rätt för att inte missförstås, vilket kan vara mer utmanande med ett nytt språk eller ett språk som inte är ens modersmål. 

Om vi inte skulle variera intonationen skulle vi låta som en syntetisk röst. Ta en fråga på engelska och be eleverna säga den med olika sinnesstämningar. Till exempel: How has your day been so far? Be dem säga samma mening till en klasskamrat med olika sinnesstämningar: nyfiket, argt och glatt. Fråga hur eleverna uppfattar det den andra säger.

Olika uttal

Heteronymer

Heteronymer är ord som stavas likadant men uttalas på olika sätt. Exempel: content. Vid betoning på första stavelsen betyder ordet ”information”. Vi betoning av andra stavelsen blir betydelsen ”nöjd, tillfreds”.

Uttala vokaler på olika sätt

Samma engelska vokal kan uttalas på flera olika sätt. Till exempel vokalen o har tre olika uttal. Exempel: dove, lose, wolf
Uttala orden högt tillsammans med klassen och låt dem få höra skillnaden och känna skillnaden på uttalet i munnen. Se om eleverna själva kan komma på fler exempel. 

Tonande och tonlöst th

Ljudet som tecknas med bokstäverna th har två olika uttal, tonande eller tonlöst. Exempel: then, path.

För att eleverna ska förstå skillnaden, be dem sätta fingrarna på halsen och uttala orden med th. Vid tonande ljud vibrerar stämbanden. När vi uttalar then känns en vibration, när vi uttalar path känns ingen vibration. Man kan också testa genom att sätta handen framför munnen. Vid tonlöst th-ljud blåser det på handen. Kommer ni tillsammans på fler ord att testa?

Tysta bokstäver

Ibland uttalas ord inte som man tror, både på svenska och på engelska. Ibland hörs till exempel inte en viss bokstav trots att den finns med i skrift. Exempel på engelska ord med stumt p: psalm, psychic, receipt. Även k kan finnas med i stavningen utan att uttalas: knee, knife. Bokstaven e hörs ofta inte i slutet av ord: house, drive.

Detta kan förstås vara knepigt, särskilt för elever med lässvårigheter som gärna vill läsa ut orden som de stavas. Här gäller det att öva mycket, att låta eleverna lyssna på ordet samtidigt som de ser det i skrift. Vilken bokstav hörs till exempel inte i ordet Wednesday? Försök tillsammans att komma på fler ord med tysta bokstäver.

Öva uttal på engelska

Det är viktigt att ge eleverna tillfällen att prata engelska så tidigt och så ofta som möjligt. Låt dem försöka även om de skulle ha ett bristfälligt ordförråd. Övningar och spel ger mod att våga prata engelska och gör att den språkliga förmågan utvecklas. Genom att låta alla prata samtidigt i klassen är det ingen som lägger märke till ord som uttalas fel och alla vågar förhoppningsvis prata. Det skapar en öppen och utvecklande miljö för lärandet.

I Learn English åk 4-6, vårt basläromedel för engelska, finns en mängd kommunikativa uppgifter kopplade till de olika momenten i textbook. ”Talk about it!”, ”Think-pair-share” och ”Grasp the text” är några exempel på uppgifter som syftar till att sporra eleverna att samtala och diskutera. 

Vill du prova en övning med dina elever där de får chansen att prata?

Vi bjuder på texten ”Afternoon Tea”, från Learn English 4. Inled med att skapa förförståelse, vad känner dina elever till om Afternoon tea? Du som lärare kan sedan läsa texten högt för dina elever. 

Pausa och ställ frågor för att fånga upp elevernas förståelse. 

Läs igen, och låt dina elever läsa efter. 

Låt gärna eleverna arbeta i par och öva in ett stycke, för att få till ett bra uttal och flyt. 

Avsluta lektionen med övningen ”Think-pair-share”. You are at a café. A waiter takes your order. What would you like?

Afternoon Tea ur Learn English åk 4 Ladda ned övningen Afternoon Tea

Pedagogiska tips från Majema

Vi hoppas att detta gett dig som lärare tips och inspiration och att du även fått underlag till att skapa en tillåtande och utmanande lärmiljö för dina elever. Se även våra andra artiklar om till exempel läsförståelse, mattekluringar och annat där inspiration kan behövas. Varmt välkommen till oss på Majema!

Webbinarier

Webbinarier

Vill du få fortbildning och inspiration, ta del av få konkreta tips och övningar som du kan testa i klassrummet redan nästa dag eller fördjupa dig i något av våra läromedel? Läs mer om och anmäl dig till våra kostnadsfria webbinarier.